پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

گویش مشهدی

 این جستار پیشتر در ویکی پدیا نشر شده است:

گویش مشهدی یکی از شاخه‌های تناور زبان پارسی دری است، که بازمانده لهجه توس قدیم می‌باشد. نزدیکی شگفتی به پارسی دری معیار دارد و از آنجا که بزرگترین نامه دری "شاهنامه فردوسی توسی" به لهجه قدیم توس نوشته شده است، دارای ارزش زیادی است. اکنون و بر پایه یک پژوهش تنها ۲ درصد کودکان دبستانی مشهدی آن هم تنها در حد آشنایی با دستور زبان گویش مشهدی با این لهجه آشنا هستند.

واژگان آن بسیار نزدیک به پارسی است و هیچ تفاوت ساختاری و پیچیدگی آوایی در سنجش با دیگر گویش ها ندارد.بی تردید یکی از عللی که باعث شده است این گویش به عنوان گویش معیار برگزیده شود،همین همه فهمی آن بوده است.

محمد تقی مسعودیه

محمدتقى مسعودیه هنرمند و موسیقى شناس در سال 1306 در مشهد متولد شد. او دوره ابتدایى تحصیلى را در دبستان علمیه مشهد گذراند و دیپلم علمى خود را در سال 1324 از دبیرستان شاهرضا گرفت. سپس راهى تهران شد و یک سال بعد دیپلم ادبى ششم متوسطه را از دبیرستان دارالفنون دریافت کرد. مسعودیه تحصیلات دوره عالى خود را در دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران پى گرفت و همزمان در هنرستان عالى موسیقى تهران به تحصیل موسیقى پرداخت و در سال 1329دانشنامه حقوق و علوم قضایى و دیپلم عالى موسیقى را دریافت کرد. پس از آن براى ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و به کنسرواتوار ملى موسیقى پاریس رفت. مسعودیه که فراگیرى موسیقى را از سال هاى دبیرستان با خرید ویولن آغاز کرده بود، در فرانسه نیز همین ساز را به عنوان ساز اصلى خود برگزید و نزد پروفسور لین تالوئل به ادامه فراگیرى آن پرداخت. او هارمونى را نزد پروفسور ژرژ داندلو و کنتراپوان را نزد نوئل گالان آموخت و موفق به دریافت فوق لیسانس هارمونى از مدرسه عالى موسیقى پاریس شد.
پس از آن مسعودیه با استفاده از بورس تحصیلى اتحادیه بین المللى دانشجویان براى ادامه تحصیل در مدرسه عالى موسیقى لایپزیک به آلمان رفت و در آنجا نزد دو تن از برجسته ترین آهنگسازان آلمان پروفسور اوتمار گرستر و یوهانس ویروخ به فراگیرى آهنگسازى پرداخت و در سال 1342 موفق به دریافت دیپلم عالى (معادل دکترا) در این رشته شد. سپس به کلن رفت و در دانشگاه آن شهر به تحصیل موزیکولوژى (موسیقى شناسى تاریخى) نزد پروفسور کارل گوستاو فلرر و اتنوموزیکولوژى (موسیقى شناسى تطبیقى) نزد پروفسور ماریوس اشنیدر پرداخت و در سال 1347 موفق به اخذ دکتراى تخصصى (PhD) در این رشته شد.مسعودیه پس از پایان تحصیلات عالى خود بى درنگ به ایران بازگشت و تا پایان عمر پربار خویش به مدت بیش از 30 سال در گروه موسیقى دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.در واقع مسعودیه نخستین کسى بود که موسیقى شناسى تطبیقى را به طور گسترده به جامعه علمى و هنرى ایران معرفى کرد و موجب شد او را «پدر اتنوموزیکولوژى ایران» بنامند

ادامه مطلب ...

آیین بزرگداشت مهدی اخوان ثالث برگزار می شود.

آیین بزرگداشت مهدی اخوان ثالث با عنوان «سبوی تشنه» به همت سازمان دانشجویان و فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد عصر پنجشنبه نهم آبان برگزار می شود.
مدیر این فرهنگسرا با بیان این خبر افزود: در این مراسم دکتر مرتضی کاخی پیرامون شعر و اندیشه های اخوان ثالث سخنرانی می کند. عطاریان اجرای موسیقی مقامی حسین سمندری را از دیگر برنامه های این مراسم عنوان کرد که در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.بن مایه