پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

بنیاد فردوسی در تدوین جایزه جهانی فردوسی مشارکت نداشته است

پس از انتشار گفت وگویی با دبیرکل بنیاد فردوسی با عنوان" اخباری از هزاره سرایش شاهنامه/ جایزه جهانی فردوسی حامی پیدا کرد" در خبرگزاری مهر کمیسیون ملی یونسکو با ارسال نمابری به این گفت وگو واکنش نشان داد. به گزارش مهر، در نمابر کمیسیون ملی یونسکو آمده است: جایزه جهانی فردوسی براساس پیشنهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توسط کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، بررسی و در نهایت به یونسکو ارائه گردیده است. لازم است یادآوری شود که بنیاد فردوسی به هیچ روی در هیچیک از مراحل تهیه و تدوین این جایزه مشارکت نداشته است و خبر اعلام ‌شده صحیح نمی‌باشد.در ادامه این متن عنوان شده است: "مراحل بررسی و تصویب این جایزه توسط یونسکو، هنوز به پایان نرسیده است. بدیهی است پس از طی مراحل پیش بینی شده از جمله تصویب این جایزه توسط شورای اجرایی یونسکو اطلاعات بیشتری انتشار خواهد یافت."خبرگزاری مهر در توضیح این خبر آورده است این خبرگزاری به عنوان منعکس کننده بی طرف اخبار این حوزه، آمادگی انعکاس توضیحات بنیاد فردوسی را دارد و این حق را برای طرفین بحث محفوظ می داند که به انعکاس آرا و اخبار خود بپردازند. 

بن مایه

نظرات 1 + ارسال نظر
دوستدار فردوسی جمعه 16 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:38 ب.ظ

تهران:۱۶:۲۷ , ۱۳۸۸/۰۹/۲۳
پاسخ موحدفرد به واکنش یونسکو/ بنیاد فردوسی پیشنهاد "جایزه جهانی فردوسی" را ارائه کرده است.
پس از واکنش دبیرخانه یونسکو به گفتگوی خبرگزاری مهر با دبیر کل بنیاد فردوسی که پنجم آذرماه منتشر شد یاسر موحدفرد امروز دوشنبه 23 آذرماه اعلام کرد بنیاد فردوسی پیشنهاد "جایزه جهانی فردوسی" را ارائه کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در این متن که خطاب به دکتر سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نوشته شده به موضوعات مختلفی درباره فعالیتهای بنیاد فردوسی و تعامل آن با کمیسیون ملی یونسکو پرداخته شده است.
متن نامه موحد فرد به شرح زیر است: از آنجا که آخرین بند یکی از گفتگوهای اختصاصی اینجانب با خبرگزاری مهر که در تاریخ 1388.9.1 با عنوان "اخباری از هزاره سرایش شاهنامه / جایزه جهانی فردوسی حامی پیدا کرد" محل بحث قرار گرفته است پاره ای توضیحات را در این باره بایسته می دانم.
1- بنیاد فردوسی تا به امروز پیشنهادهای گوناگونی را به صورت شفاهی در نشستهای رسمی و به صورت نوشتاری برای مسئولان نهادها و شخصیتهای فرهنگی و علمی مطرح کرده است تا از این رهگذر با بهره گیری از آموزه های مفاخر ایران به ویژه حکیم ابوالقاسم فردوسی بخشی از میراث معنوی ایرانیان بازشناسی شده و در قالبهای فرهنگی، پژوهشی و هنری برای توده مردم عرضه گردد.
2- جایزه جهانی فردوسی یکی از همین پیشنهادهاست که از سوی بنیاد فردوسی هم شفاها در نشستهایی با حضور مسئولان آن کمیسیون و دیگر نهادهای فرهنگی مطرح گردیده- که صورتجلسه های آن تنظیم شده است- و هم رسما در بخش پایانی پرونده ثبت هزاره شاهنامه در فهرست مفاخر و رویدادهای فرهنگی علمی و هنری یونسکو به کمیسیون ملی یونسکو در سال گذشته ارائه گردیده است.
3- در آخرین نشستی که با شما در ماه گذشته داشتم بیان داشتید نیازی به پیگیری بنیاد فردوسی برای ثبت جایزه جهانی فردوسی در یونسکو نیست و خبر خشنود کننده ای دادید که دو جایزه به نام فردوسی در دستور کار کمیسیون ملی یونسکو قرار گرفته است. نخست، جایزه فردوسی در سطح کشوری است که در صورت تنظیم آئین نامه می تواند با همکاری نهادهای فرهنگی داخلی به طور سالانه به پژوهشگران و هنرمندان اعطا شود و دیگری جایزه جهانی فردوسی است که پس از طرح در کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو به مقر سازمان علمی فرهنگی تربیتی ملل متحد (یونسکو) در پاریس ارسال شده و از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان متولی اعطای این جایزه به میراث مکتوب جهانی در حال پیگیری است.
4- موضوع گفتگو با خبرگزاری مهر بیشتر درباره مشکلهای فراروی اجرایی شدن ویژه برنامه های هزاره شاهنامه بود که در پایان بنا به پرسشی که فرآیند پایه گذاری جایزه جهانی فردوسی را جویا می شد به عنوان پاسخ پیگیری مراحل قانونی این جایزه را به دست یکی از نهادهای فرهنگی عنوان نمودم و تلاش کمیسیون ملی را نیز برای ارائه طرح به یونسکو ستایش کردم ولی آنچه در متن نهایی و خروجی خبرگزاری درج شد گزیده گفتگوست که بی گمان در گرو تصمیم تنظیم کنندگان است. بدین روی شایسته بود کمیسیون ملی یونسکو طی تماسی بنیاد فردوسی را از نگرانی خود برای درج چنین مطلبی آگاه می ساخت تا هر دو نهاد خواستار اصلاح بند پایانی مصاحبه شوند ولی اکنون با توجه به ایکه رونوشت نامه ارسالی آن کمیسیون به خبرگزاری مهر پس از پنج روز که از انتشار آن در رسانه های گروهی می گذشت خطاب به اینجانب فرستاده شده است اینگونه برداشت خواهد شد که میان کمیسیون ملی یونسکو در ایران و بنیاد فردوسی هیچگونه همدلی و هماهنگی وجود ندارد و گویی پس از دو سال ارتباط دو سویه برای ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو و ارائه طرحها، مصوبه ها و پیشنهادهای گوناگون به آن کمیسیون تا کنون هیچ همکاری خاصی میان این دو نهاد صورت نگرفته است.
5- اینکه بنیاد فردوسی در مراحل تهیه و تدوین جایزه جهانی فردوسی حضور نداشته امری بدیهی به نظر می آید. بنیاد فردوسی سازمانی مردم نهاد و غیر دولتی بوده و عضو کمیته ملی حافظه جهانی به شمار نمی آید و هیچگاه دعوتی برای حضور در کمیته یاد شده به دفتر این بنیاد نرسیده است. از دیگر سو، بنیاد فردوسی ردیف بودجه ای مشخص ندارد و تنها با یاری برخی از اعضا اداره می شود پس نمی تواند پشتیبان مالی برای اعطای جایزه جهانی فردوسی باشد ولی آمادگی دارد پس از تصویب در مراحل اجرایی این جایزه همکاری نماید.
6- آنچه مهمتر از این بحثها به نظر می رسد آن است که فردوسی بزرگ پس از گذشت هزار سال همچنان می تواند فرهنگ و تمدن ایران را با میراث ماندگارش نمایندگی نماید و در همین راستا بنیاد فردوسی در کمتر از چهارسال پس از پایه گذاری و ثبت رسمی توانسته است پیشنهادهای کاربردی و اثربخشی را به نهادهای فرهنگی ارائه نماید و برنامه های فراوانی را اجرایی نماید که همه نشان از آن دارد این بنیاد با خوشنامی و بدون هیچ چشمداشتی تنها برای بلند آوازگی مفاخر ایران به ویژه پرچمدار آنان فردوسی تلاش می نماید و چنین آرمانی آرزوی هر ایرانی نژاد میهن دوستی است.
7- از این روی بنیاد فردوسی به طور رسمی اعلام می دارد به یاری هر شخص و نهادی که در ایران و جهان برای فر و شکوه ایران تلاش می نماید نیازمند بوده و با پیگیریهای مشفقانه و مجدانه از همه نهادها در مقام سازانی مردم نهاد خواهد خواست تا آموزه های شاهنامه در قالب ویژه برنامه هایی برای توده مردم عرضه شود و کوشش ویژه خواهد نمود تا مجموعه هایی با نام فردوسی و شاهنامه را با همکاری دیگر نهادها راه اندازی نماید و البته مایه خرسندی است که در سالهای اخیر سازمانهای فرهنگی فعالیتهای گوناگونی برای بازشناسی فردوسی را آغاز نموده اند.
8- تا کنون صدها مورد خبر، مصاحبه و گزارش از سوی رسانه های گروهی درباره هزاره شاهنامه با حضور شخصیتهای گوناگون تنظیم شده که نشانگر عزمی جدی به نمایندگی از خواست عمومی برای برپایی آئینهای مرتبط با شاهنامه فردوسی در ایران و جهان است که جای سپاسگزاری و قدردانی ویژه را دارد. بدین سبب بایسته می نماید تا کمیسیون ملی یونسکو به عنوان سازمانی مرتبط با نهادهای علمی، فرهنگی و تربیتی در ایران و جهان، یاریگر تحقق چنین خواستهای مردمی باشد. امید آن داریم تا هزاره شاهنامه که به پیشنهاد رسمی بنیاد فردوسی و به همت آن کمیسیون در فهرست مفاخر رویدادهای فرهنگی، عملی و هنری یونسکو در سالهای 2010 و 2011 میلادی به ثبت رسیده است بهانه ای گردد برای اجرایی شدن برنامه ها و طرحهای ماندگار فرهنگی، پژوهشی و هنری که در طول سالیان آینده مایه فخر هر ایرانی شود. در پایان دوباره یادآور می شوم که تلاش مسئولان و کارشناسان یونسکو برای بنیاد فردوسی ارجمند بوده و شایسته سپاس است.
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1000392

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد